Gender w grach

Za protoplastę gier wideo uważa się program T.A.Goldsmitha Jr. i E.Raya „Cathode Ray Tube Amusement Device” z 1947 roku. Było to proste urządzenie elektromechaniczne, nie posiadające żadnych elementów programowalnych. Symulator rakiety. 

Nieco później, bo w 1952 , A.S.Douglas w ramach pracy doktorskiej stworzył adaptację komputerową gry „kółko i krzyżyk” pod nazwą Noughts and Crosses. Takie były początki.

Dziś przemysł gier komputerowych to ponad 60-letni bagaż doświadczeń, nowych gatunków i podgatunków, mających zapewnić rozrywkę każdemu, niezależnie od wieku i płci. W rzeczywistości ,mimo upływu lat, nadal pokutują schematy myślowe towarzyszące pierwszym programistom. 

Najlepszym przykładem są produkcje oparte na estetyce fantasy. Nie da się ukryć, że postaci kobiece są tworzone w nich głównie pod męską część graczy.

ArmoredGirl

irenemartini.deviantart.com

Pewnie niejeden facet powie, że problem nie istnieje, ale czy można się wczuć w klimat, kiedy twoja postać zamiast pełnego pancerza ma blaszany stanik? Naprawdę chciałbyś żeby twój wojownik na 37 levelu popierdzielał w takich fatałaszkach?

Gender

doctor-anfelo.tumblr.com

Właśnie. Teraz popatrz jak wyglądają projekty postaci i NPCów rodzaju żeńskiego w RPG. Bikini [+10 do odporności na broń obuchową i strzały] plus rzemyk z ćwiekami zamiast gaci z magicznym kamlotem w kroku. Praktyczne i funkcjonalne. Pełen realizm.

Tyrion

queenofwrath.tumblr.com

Nie mam nic przeciwko goliźnie w grach jako takiej. Przeszkadza mi, bazujące na stereotypach założenie, że odbiorcy trzeba błysnąć cyckiem, żeby się zainteresował. Tak jakby autorzy chcieli powiedzieć:

„Może i robimy tysięczny tytuł  o ratowaniu królestwa przez wybrańca, ale hej – zobacz jakie fajne modele lasek!”

Uważasz że tak być powinno, a zamach na cycki jest zamachem na ostatni bastion męskich fantazji? Paradoksalnie, jeszcze nie tak dawno, praktycznie każdy gracz deklarował, że szczytem jego marzeń jest grająca dziewczyna. Jeśli na starcie wybór postaci ograniczy się jej do skrzyżowania Barbie i króliczków Playboya, to nie przekonają jej tekstury w HD. Zwłaszcza jeśli taki wizerunek kompletnie nie pasuje do realiów, fabuły i wykreowanego w grze świata.

Armor

loliconsuspect.tumblr.com

Odwracając role – jakoś nie korci mnie by zagrać w tytuł, w którym mógłbym wcielić się wyłącznie w naoliwionego chippendalesa w stringach.

Twórcy chyba przegapili, że wśród graczy coraz więcej mamy dziewczyn, które wcale nie ograniczają się do produkcji o różowych kucykach, czy Simsów. Żeńska liga Star Craft 2, czy League of Legends mają się świetnie. Nawet hermetyczne środowisko graczy oswoiło się już z obecnością kobiet w rozgrywkach sieciowych i na turniejach. Olbrzymia grupa potencjalnych odbiorców.

Czas na gry w których, niezależnie od płci, gracz będzie mógł w pełni identyfikować się z postacią. Nie trzeba tworzyć oddzielnych gatunków – wystarczy dać możliwość wyboru.

Share This!

SKOMENTUJ

6 thoughts on “Gender w grach

  1. W Wowie akurat jest to już zunifikowane, bo wszystkie Tiery są takie same niezależnie od płci postaci. Są pewne różnice, pewnie, że tak, ale nie kolosalne. I chyba powoli zaczyna się to zmieniać w tę stronę, bo dawno w nowej grze nie widziałem wysokolvlowej postaci o wyciętych ciuchach na miarę gwiazd porno ;)

          1. Magowie zawsze mieli to do siebie, że szaty wiele nie zasłaniały :D
            Bo i po co, Panie które władały Mocą miały inne możliwości ochrony, a zawsze jest czym faceta omamić ;)

            A że ja nie lubię Dragon;s Age, to nie będę na to patrzył :D

            1. Ostatnio mnie rozwaliło jak kumpela skwitowała grę w Skyrima
              „Lód, śnieg, pizga złem, a środku burzy ja i moje ogrzewane bikini”

              Mody modami ale czasem autorzy kompletnie potrafią pojechać z tematem. Plus że coraz częściej w zależności od płci są różne linie fabularne – co było już stosowane choćby w pierwszych Falloutach.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *