fOtOtest: Motorola Edge 30 Ultra

APLIKACJA

Aparaty obsługiwane są przez nową wersję aplikacji, która podobnie jak w wyższych modelach, oferuje rozbudowane ustawienia dla filmowania i fotografowania.

Do wyboru mamy tryby tylnej kamery:

  • Nocne zdjęcia,
  • Ultra-Res,
  • Kolor spotowy (Zdjęcie),
  • Portret (Zdjęcie),
  • Pro (Manualny),
  • Panorama,
  • Podwójny zapis,
  • Zdjęcie,
  • Film,
  • Film poklatkowy,
  • Zwolnione tempo,
  • Podwójny zapis (Wideo),
  • Kolor spotowy (Wideo).

Dla przedniego aparatu natomiast:

  • Portret,
  • Kolor spotowy,
  • Zwolnione tempo,
  • Film poklatkowy,
  • Podwójne nagrywanie.

Ulubione tryby można sobie przenieść na dolną belkę aparatu, by mieć do nich szybki dostęp podczas fotografowania.

Ustawienia manualne znajdują się w zakładce Pro zarówno przedniej jak i tylnej kamery. Pozwalają one na nieco większą swobodę podczas wykonywania zdjęć niż automatyczne presety. Dla tylnej kamery możliwe jest ręczne ustawienie:

  • sposobu pomiaru ostrości,
  • balansu bieli,
  • czasu otwarcia migawki,
  • czułości ISO,
  • korekty ekspozycji.

W przypadku kamery przedniej tryb manualny pozwala na zmianę:

  • balansu bieli,
  • czasu otwarcia migawki,
  • czułości ISO,
  • korekty ekspozycji.



Przesunięcie palcem w dół w każdym z trybów uruchamia dodatkowe menu z najistotniejszymi opcjami.

TRYBY

Tryb Portret z efektem małej przysłony pozwala na regulację stopnia rozmycia tła na fotografiach zarówno przed jak i po ich wykonaniu. Model Ultra pozwala dodatkowo skorzystać z trzech ustawień imitujących ogniskową 35, 50 i 85 mm. Znany z innych urządzeń Motoroli Podwójny zapis daje możliwość fotografowania równocześnie przednią i tylną kamerą.

Zoom optyczny polega na przełączaniu się między obiektywem szerokokątnym, podstawowym i teleobiektywem. Poniżej przykład powiększenia uzyskiwanego w ramach tej samej sceny.



Kolor spotowy umożliwia wykonanie czarno-białego zdjęcia lub filmu z pozostawieniem zdefiniowanego wcześniej koloru.

Dzięki Google Lens wyszukamy przedmioty w kadrze w zasobach internetowych i sklepach, przetłumaczymy tekst lub zeskanujemy kod QR.

Zakładka Filtr na żywo pozwala na fotografowanie ze zmieniającym kolorystykę presetem zarówno przednim jak i tylnymi obiektywami.

Dzięki funkcji HDR wykonamy zdjęcia w podwyższonej rozpiętości tonalnej i uzyskamy więcej detali w skrajnie ciemnych i jasnych partiach kadru. Efekty możecie zobaczyć poniżej.

Oprogramowanie aparatu umożliwia wykonanie panoramy w obu kierunkach płaszczyzny poziomej. Ujęcia składowe klejone są bez widocznych przejść tonalnych czy błędów łączenia obiektów, ale zdarzają się przepalenia przy bardziej kontrastowych ujęciach.



Największe wrażenie zrobił na mnie Tryb nocny, pozwalający na fotografowanie nocą bez użycia statywu. Ujęcia zachowują naturalną kolorystykę i detale bez sztucznego rozjaśniania sceny. Dodatkowym atutem jest to, że tryb działa również dla teleobiektywu.
Ocena efektów jest oczywiście kwestią osobistych preferencji, ale spodobał mi się ten kierunek.

Zdjęcia makro, podobnie jak w pozostałych modelach serii Edge, możemy wykonywać obiektywem szerokokątnym przy użyciu całej matrycy. Poniżej przykładowe ujęcia z zastosowaniem Macro Vision.



Tradycyjnie wrzucam też pełny kadr i jego wycinek bez żadnej obróbki, by pokazać jak matryca Motoroli Edge 30 Ultra rejestruje detale.