Poradnik Fotografii Mobilnej 7

W poprzedniej części poradnika omówiłem podstawy kompozycji i ustawień manualnych związanych z fotografią krajobrazową. Dziś temat pokrewny, bo będący elementem otaczającego nas krajobrazu miejskiego. Niezależnie od tego czy mówimy o domach jednorodzinnych, blokach, galeriach, muzeach, wieżowcach, kościołach, zamkach czy innych budowlach, wszystkim poświęcony jest jeden gatunek.

FOTOGRAFIA ARCHITEKTURY

Skupia się ona zarówno na ukazaniu całej bryły budynku jak i jego wnętrza czy fragmentu w postaci detalu architektonicznego. Tematem może być geometria, faktury materiałów, kolory, kontrast lub harmonijne wpisywanie się w otoczenie. Bo każdy budynek ma swój rytm, charakter i duszę, które fotografując możemy uwiecznić.

PORA NA ZDJĘCIA

W przeciwieństwie do fotografii krajobrazowej, architekturę fotografować możemy o różnych porach i nawet przy skrajnie niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Mimo, że nie warto unikać idealnego oświetlenia opisanego w drugiej części poradnika, to nie musimy się do niego ograniczać. Zwłaszcza w mieście, które oświetlone jest całą dobę. Nawet podczas padającego deszczu czy śniegu można schować się pod dachem albo skupić na wnętrzach.

Odbicie chmur w szklanej elewacji

USTAWIENIA MANUALNE

Podczas fotografowania architektury można śmiało zastosować schemat opisany przeze mnie przy okazji tematu krajobrazu. Najniższa wartość czułości ISO, dostosowany do warunków balans bieli i regulowanie ilości światła czasem otwarcia migawki. Korektę ekspozycji pozostawiamy bez zmian, a ostrość ustawiamy na AF.
Jesli chodzi o wybór obiektywu, zależy to w dużej mierze od posiadanego sprzętu, preferencji i tematu. Osobiście korzystam głównie z szerokiego kąta ale wielu fotografów robi doskonałe zdjęcia podstawową ogniskową czy nawet teleobiektywem.

KOMPOZYCJA I KADR

Jeżeli chodzi o podstawy, to zastosowanie znajdą tu wszystkie zasady wspomniane w częściach poradnika dotyczących kompozycjikadru. Oczywiście nie musicie się ich sztywno trzymać czy używać wszystkich na raz. To wskazówki, które mają was zainspirować i zachęcić do poszukiwania własnych rozwiązań.
Możecie na przykład podkreślić charakter fotografowanego obiektu, zestawiając go z sąsiadującą zabudową, infrastrukturą drogową, zielenią lub ludźmi.

Zniszczona i odnowiona kamienica

Dla uzyskania ciekawszych efektów można obserwować cienie rzucane przez elementy elewacji, odbicia i refleksy w szybach i wodzie, albo sposób oświetlenia budynku. Sprawdzi się zarówno ujęcie pełne detali jak i oszczędny minimalizm.

Fotografia architektury to często zabawa perspektywą i ukazywanie oczywistego i znanego kształtu w niecodzienny sposób. Na przykład charakterystyczny gdański biurowiec w szerokokątnym obiektywie telefonu przypomina piramidę.

Fotografia architektury i Gdański Zieleniak w obiektywie szerokokątnym

Jeśli nie dysponujemy obiektywem szerokokątnym, można poszukać ciekawego fragmentu budynku czy detalu. W ten sposób ograniczenia sprzętowe staną się dla impulsem do kreatywnego poszukiwania kadru w otaczającej was przestrzeni miejskiej.

Tradycyjnie zachęcam do oglądania zdjęć, inspirowania się, fotografowania i eksperymentów. Tylko tak możecie rozwijać umiejętność patrzenia, która czyni posiadacza sprzętu fotograficznego fotografem.

Pod poniższym linkiem znajdziecie stale aktualizowaną listę trójmiejskich plenerów fotograficznych, które oznaczyłem na mapach Google, tak by łatwo było do nich dojechać.
LISTA PLENERÓW FOTOGRAFICZNYCH

Światła życzę i tylko udanych kadrów.
__________________
Partnerem technologicznym cyklu jest Motorola.
Wszystkie zdjęcia i zrzuty ekranu wykonano smartfonami tej marki.

Podaj dalej!