Poradnik Fotografii Mobilnej 8

W poprzednich częściach poradnika omówiłem podstawy dotyczące fotografii architekturykrajobrazowej. Jak mogliście zauważyć, w obu przypadkach pisałem głównie o robieniu zdjęć przy idealnych warunkach oświetleniowych między wschodem a zachodem słońca. Dziś postaram się omówić fotografowanie w nieco trudniejszych okolicznościach.

FOTOGRAFIA NOCNA

Początkowo niedostępna dla posiadaczy telefonów, wraz z rozwojem technologii stała się wyznacznikiem jakości modułu aparatu. Obecnie „tryb nocny” możemy znaleźć nawet w modelach z dolnej półki, ale nadal pod względem jakości daleko mu do doskonałości. Dlatego na potrzeby niniejszego wpisu skupię się wyłącznie na fotografowaniu w trybie manualnym, z którego zdjęcia osobiście uważam za bardziej naturalne.
Poniżej porównanie nieobrobionych zdjęć z Motoroli Edge, wykonanych w trybie nocnym (po lewej) i manualnym (po prawej).

Do fotografii nocnej będziecie potrzebowali więc telefonu, którego aplikacja pozwala ręcznie ustawić czas ekspozycji na co najmniej 1s oraz statywu z uchwytem do smartfonu.

Wybór statywów jest olbrzymi i znajdzie się coś na każdą kieszeń, bo ceny zaczynają się od kilku złotych. Osobiście wybrałem rozwiązanie z giętkimi ramionami, które można stabilnie zaczepić np.: na barierkach lub płotach. To przydatna cecha gdy przyjdzie nam fotografować z innej perspektywy niż umożliwia to wysokość statywu. Kupując uchwyt, należy dobrać go do szerokości naszego telefonu.

PORA NA ZDJĘCIA

Jak już pisałem w drugiej części poradnika, przyjmuje się, że najlepszy jest moment przed wschodem i po zachodzie słońca. Nie oznacza to, że nie możemy fotografować w innych godzinach. Przykładowo zdjęcia samochodów w ruchu czy wody lepiej wykonywać w całkowitej ciemności. Wszystko więc zależy od tematu i możliwości matrycy waszego urządzenia.

USTAWIENIA MANUALNE

W celu uzyskania jak najlepszej jakości należy ustawić najniższą dostępną wartość czułości ISO. Zależnie od modelu będzie to 50, 100 lub 200.

W związku z tym, że optyka w smartfonach ma stałą wartość przysłony, dopływ światła do matrycy regulujemy wyłącznie za pomocą czasu otwarcia migawki. Im dłuższy tym będzie jaśniej. Musimy jednak uważać na przepalenia powstające w dobrze oświetlonych miejscach kadru.

Brak możliwości domknięcia przysłony oznacza, że fotografowanie na długim czasie najlepiej ćwiczyć przy bardzo małej ilości źródeł światła. W przypadku samochodów ostrość należy zablokować na nieruchomych elementach sceny, by AF nie gonił za poruszającymi się obiektami. Na poniższym przykładzie punkt pomiaru ostrości zablokowałem na środku jezdni.

KOMPOZYCJA I KADR

W przypadku fotografii nocnej przydatne będą wskazówki z części poradnika poświęconej kompozycji, kadrowaniu, krajobrazomarchitekturze. Wyjątkiem jest tu rejestrowanie smug świetlnych, które wymaga od nas przewidywania tego co się w kadrze dopiero znajdzie. W przypadku samochodów jest to o tyle proste, że poruszają się w układzie ulic.
Na wszelki wypadek przygotujcie się na wykonanie kilku ujęć próbnych.

Na koniec garść porad praktycznych.

  • Jeśli przyczepiacie statyw, zadbajcie o zabezpieczenie telefonu. Zwłaszcza w miejscu gdzie można nieodwracalnie uszkodzić sprzęt. Może to być kawałek sznurka, gumka, Paracord albo dedykowana linka.
  • Nie pozostawiajcie statywu bez opieki w miejscu gdzie ktoś może go ukraść razem z telefonem. Najbezpieczniej wyciągnąć na spacer kogoś z rodziny albo znajomego.
  • Pamiętajcie też o temperaturach niebezpiecznych dla urządzenia. W instrukcji obsługi powinny zostać podane skrajne wartości dodatnie i ujemne, których nie wolno przekraczać.

To tyle na dziś. Tradycyjnie zachęcam do oglądania zdjęć, inspirowania się, fotografowania i eksperymentów. Tylko tak możecie rozwijać umiejętność patrzenia, która czyni posiadacza sprzętu fotograficznego fotografem.

Pod poniższym linkiem znajdziecie stale aktualizowaną listę trójmiejskich plenerów fotograficznych, które oznaczyłem na mapach Google, tak by łatwo było do nich dojechać.
LISTA PLENERÓW FOTOGRAFICZNYCH

Światła życzę i tylko udanych kadrów.
__________________
Partnerem technologicznym cyklu jest Motorola.
Wszystkie zdjęcia i zrzuty ekranu wykonano smartfonami tej marki.

Podaj dalej!