Fotografia portretowa

W poprzednich częściach omówiliśmy fotografię krajobrazów, architektury, nocną, makrofotografięzdjęcia produktowe. Dziś przyszła pora na chyba najbardziej spopularyzowany w dobie smartfonów gatunek.

FOTOGRAFIA PORTRETOWA

Portrety, autoportrety, selfie. Niezależnie od nazwy, chęć uwieczniania ludzkiej twarzy sięga początków istnienia sztuki. Nie inaczej było w przypadku fotografii mobilnej, która dzięki podglądowi z kamery frontowej na ekranie, sprawiła że robienie zdjęć samemu sobie stało się banalnie proste.

PORA NA ZDJĘCIA

Dla fotografii portretowej każda pora jest dobra, ale niektóre bywają lepsze. Tradycyjnie powraca wspomniana w części dotyczącej światła – złota godzina. Słońce nadaje wtedy skórze specyficzny odcień i ładnie podbija kolory. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by fotografować twarze o innych porach, przy lampach studyjnych czy choćby świetle ulicznych lamp lub neonów. Wszystko zależy od waszej inwencji i pomysłowości.

Portret kobiety w czasie złotej godziny nad morzem.

Dobrym pomysłem jest, wspomniana już przy okazji tematu fotografii produktowej, lampa pierścieniowa. Jej konstrukcja umożliwia robienie zdjęć przez otwór ramki na której umieszczono ledy. Dzięki temu na oczach portretowanej osoby pojawiają się charakterystyczne bliki, a sama lampa nie przeszkadza w kadrowaniu. Mniejsze ring lighty można spokojnie zasilać z power banków, co przydaje się podczas zdjęć w niedoświetlonych plenerach.

USTAWIENIA MANUALNE

Jak zawsze, dla uzyskania najlepszej jakości, ustawiamy najmniejszą dostępną wartość ISO. Czas ekspozycji nie musi być najkrótszym z możliwych, o ile portretowana osoba nie będzie nam się za bardzo ruszała. Niezwykle ważna jest natomiast długość ogniskowej. Użycie szerokiego kąta z bliska skutkuje zniekształceniami, które najlepiej pokazuje poniższe porównanie teleobiektywu, obiektywu podstawowego i szerokokątnego.
Trzy portrety kobiety na różnych ogniskowych aparatu.
Jak sami widzicie – zdecydowanie naturalniej wyglądają proporcje z najdłuższej ogniskowej. Dlatego odradzam autoportrety „z ręki” i proponuję korzystanie ze statywu czy nawet selfie sticka. Zwłaszcza, że te ostatnie można obecnie kupić z wyzwalaczem w uchwycie.

Dodatkowo część smartfonów posiada aktualnie dedykowany tryb portretowy. Pozwala on na rozmycie tła, imitujące zastosowanie obiektywu portretowego o małej wartości przysłony.
Poniżej porównanie tego efektu ze zwykłym zdjęciem.

Jeśli nie boicie się utraty jakości i cyfrowego „ziarna”, możecie pobawić się z wyższym ISO i fotografią czarno-białą. Efekty może nie są tak spektakularne jak w przypadku kliszy czy matryc średnioformatowych, ale mają swój specyficzny klimat. Najlepiej korzystać w tym celu z trybu manualnego, a następnie zastosować desaturację przy obróbce. Gotowe filtry obniżają jakość i wykluczają bardziej zaawansowaną edycję.
Czarno - biały portret mężczyzny.

KOMPOZYCJA I KADR

Niezależnie od proporcji kadru, warto zastosować zasady z części poradnika poświęconych kompozycji i kadrowaniu. Wiele opracowań poleca budować ujęcia tak, by w jednym z mocnych punktów znalazły się oczy, które nie bez powodu nazywane są zwierciadłem duszy. Spojrzenie może wyrażać różne emocje i dobrze to wykorzystać przy swoich portretach. Nie oznacza to oczywiście, że głównym tematem nie mogą być usta czy włosy. To tylko kwestia waszej koncepcji i pomysłu na kadr. Warto szukać własnej interpretacji nawet tak oczywistego tematu jakim jest portret. Pomóc w tym mogą również rekwizyty o których szerzej napiszę już w następnej części cyklu.

Na koniec garść porad praktycznych:

  • podobnie jak w przypadku fotografii produktowej możesz wykorzystać jako tło kawałki tapet, karton czy choćby ścianę,
  • jeśli chcesz uniknąć cieni na tle, odsuń od niego fotografowaną osobę (czasem wystarczy krok do przodu),
  • zanim skorzystasz ze światła sztucznego, upewnij się że nie jest za mocne i nie wypala na biało skóry,
  • jeśli kąt obiektywu jest za szeroki – lepiej zrobić szerszy kadr i dociąć niż ryzykować zniekształcenia,
  • dobry i naturalnie wyglądający makijaż jest lepszy niż wielogodzinna obróbka.

To tyle na dziś. Tradycyjnie zachęcam do oglądania zdjęć, inspirowania się, fotografowania i eksperymentów. Tylko tak możecie rozwijać umiejętność patrzenia, która czyni posiadacza sprzętu fotograficznego fotografem.

Pod poniższym linkiem znajdziecie stale aktualizowaną listę trójmiejskich plenerów fotograficznych, które oznaczyłem na mapach Google, tak by łatwo było do nich dojechać.
LISTA PLENERÓW FOTOGRAFICZNYCH

Światła życzę i tylko udanych kadrów.
__________________
Partnerem technologicznym cyklu jest Motorola.
Wszystkie zdjęcia i zrzuty ekranu wykonano smartfonami tej marki.